Antalet mejlutskick fortsätter stiga – 444 st sept-nov

Det har blivit hög tid för ”topplistan” över vinbranschens mejlutskick igen, baserat på vårt urval av olika tillgängliga tjänster. Som bekant så finns ingen extern statistik över denna för vinbranschen så viktiga kanal, utan vi hoppas att den här artikeln om utvärderingsperiod nummer 3 för året, september till och med november, blir lika uppskattad och uppmärksammad som den om sommarperiodens mejlutskick.

Kort repetition om vårt urval:

Importörernas och producenternas egna kundklubbar ingår inte i urvalet. Det främsta skälet till detta är att de per definition endast används för de egna vinerna, och därigenom mer liknar en kundklubb/lojalitetskanal än en öppen mediekanal. Även om några sådana kundklubbar är stora och kanske har en bra konvertering så ställs inte utskick där mot annan annonsering på samma sätt som för externa mejlutskick.

Fokus i analysen ligger på så kallade ”stand-alone”-utskick för ett (ibland två) viner, oavsett om dessa utformats som ett varumärkes-designat reklamutskick eller som ett så kallat native-utskick (utformat mer likt ett redaktionellt tips).

Enbart mejlutskick ingår i statistiken, inte sms-utskick.

Analysen tar ingen hänsyn till de olika mejltjänsternas räckvidder/storlek på databaser, eller för den delen till de olika priserna för utskick – vi räknar endast antalet utskick som gjorts.

De mejlutskick som vi fångat upp och analyserat för perioden september till november är:

  • Vinguiden (118 st)
  • Vinkompassen (80 st)
  • SvD Vin & Mat (59 st)
  • Vinhyllan (37 st)
  • Vinklubben (34 st)
  • Vinklubben Tre Kronor (27 st)
  • Aktuella Viner (26 st)
  • Vin & Matguiden (23 st)
  • Din Vinguide (14 st)
  • Matklubben (11 st)
  • Dryckeslistan (9 st)
  • Allt om Mat (5 st)

Totalt omfattar analysen 444 st utskick för 149 olika viner/artiklar i Systembolagets sortiment under utvärderingsperioden. Genomsnittet är nu alltså uppe i 5 utskick per dag, alla dagar i veckan, hela perioden…

Här följer utvärderingsperiodens topp-lista över de viner (räknat som artikelnummer) med flest utskick i ovan nämnda källor:

topplista-sep-nov

 

 

Som synes svarar det 30-tal produkter med fler än 6 utskick under perioden för drygt 60 procent av totala antalet utskick.

Nästa gång tar vi en titt på vilka försäljningsresultat utskick för olika produkter har fått och kanske lite om de mönster/strategier som finns för mejlutskick numera. Har du tips på andra saker du vill läsa om är du välkommen att höra av dig. Tack för visat intresse!