Rekord i antal mejlutskick under utvärderingsperioden mars-maj

Analysavdelningen på Spin The Bottle har jobbat nattskift för att vi så snart som möjligt skall kunna redovisa vår sammanställning och analys av vinbranschens mejlutskick igen. Det första som kan konstateras är att antalet utskick under mars till maj 2017 slår rekord med 454 st för totalt 173 st produkter. Anledningen är delvis att en tjänst tillkommit i vår kartläggning, Aller Medias Bottle & Stowe, men framför allt att intensiteten under vårens utvärderingsperiod varit lika hög som i höstas, då perioden september-november omfattade 444 st mejlutskick.

För dig som inte minns metod och avgränsningar så sammanfattar vi det helt kort:

  • Fokus ligger på mejlutskicka via externa, betalda tjänster som köps på samman sätt som annonsering – vi blandar inte in utskick via egna kundklubbar och medlemsregister.
  • Utskicken som analyseras är så kallade ”stand-alone”-utskick för ett (eller ibland två) viner, inte sammanställningar med 5-10 olika tips av nyhetsbrevkaraktär.
  • Både utskick som utformas på ett reklam-liknande sätt och så kallade native-utskick (designade mer likt redaktionella tips) inkluderas i sammanställningen, men inte sms-utskick.
  • Analysen tar ingen hänsyn till de olika mejltjänsternas räckvidder/storlek på databaser, eller för den delen till de olika priserna för utskick – vi räknar endast antalet utskick som gjorts.

De mejlutskick som vi fångat upp och analyserat för perioden mars till maj är:

  • Vinguiden (91 st)
  • Vinkompassen (90 st)
  • Vinhyllan (49 st)
  • SvD Vin & Mat (45 st)
  • Vinklubben (29 st)
  • Aktuella Viner/FavoritVin (28 st)
  • Vinklubben Tre Kronor (27 st)
  • Livets Goda (27 st)
  • Matklubben (22 st)
  • Vin & Matguiden (16 st)
  • Dryckeslistan (11 st)
  • Matklubben (9 st)
  • Din Vinguide (7 st)
  • Allt om Mat (5 st)
  • My Taste (4 st)
  • Bottle & Stowr (2 st)

Genomsnittet för perioden ligger på 5 mejlutskick per dag, med 9 st utskick torsdagen 23 mars som max-noteringen.

Här följer utvärderingsperiodens topp-lista över de viner (räknat som artikelnummer) med flest utskick i ovan nämnda källor:

Knappt 30 produkter har 5 utskick eller fler under perioden och svarar tillsammans för för knappt hälften av det totala antalet utskick.

Några observationer från perioden är att det verkar bli allt vanligare med ”bombmattor” av mejlutskick under en kortare period för att rivstarta antalet konsumentbeställningar av en ny produkt. Mönster med jämnt utspridda utskick förekommer naturligtvis, men ett kampanj-tänk i planeringen av utskicken märks allt mer. Det är också så att utskick som driver beställningar och försäljning under den aktuella utvärderingsperioden kan ha gjorts under februari, något som kan konstateras när topplistan för första perioden jämförs med den här. I vår ”halvårs-summering” av mejlutskick tänker vi återkomma till frågan om olika intervaller för mejlutskick – där har vi en liten cliffhanger!

Analysavdelningen hälsar att de har ångan uppe och så snart Opis-filen för maj anlänt så kommer de att återkomma med fler spännande iakttagelser – det är hög tid att dra några slutsatser om vad som verkar fungera bättre än annat när det gäller mejlutskicken.

Har du tips på andra saker du vill läsa om är du välkommen att höra av dig till oss. Tack för visat intresse!